onsdag 19 februari 2014

snäll feminist




Jag känner mig ofta frustrerad när det kommer till feminismen - eller rättare sagt då feminismen inte blir förstådd. Jag blir frustrerad på folks okunskap, elakhet och likgiltighet. Om folk inte skulle vara så lata och skulle bry sig lite mer skulle de definitivt vara feminister.

Jag känner att jag hittat kärnan för min personliga uppfattning om feminism - att vara feminist och att ha ett feministiskt synsätt handlar om att vara vänlig och hysa respekt för andra människor. Kort och gott. Alla goda värderingar som feminismen står för kan kategoriseras under de två orden. Respekt och vänlighet. Respekt för valet att få vara vem man vill, respekt för kärlek och sexualitet, respekt för olika livssituationer och yrkesval, respekt för kvinnans, hens och mannens ibland olika behov (våra nervsystem), respekt för medfött och valt utseende, respekt för smak, respekt för svaghet och styrka och framför allt; respekt för att kvinnor, hen och män är lika värda! Dessutom är feminismen snäll mot en själv. Jag är fin, jag är vacker, jag är klok, jag duger precis som jag är, min vagina är en jade gate, min penis en jade stalk, mitt ingetdera är love poetry och jag är helt enkelt bäst! Varför skulle jag inte vilja vara en snäll feminist? 

Snälla, snälla gör er själva en tjänst - lev feministiskt!

1 kommentar:

Lina sa...

JA, JA och åter JA! Jag funderar, och är frustrerad, över så exakt samma saker!