onsdag 12 februari 2014

Jag drömde om råttor inatt*

*true story

Medan jag åkte bussen mellan Jakobstad och Vasa funderade jag på djurförsök. Jag läser nämligen en bok av Naomi Wolf som undersöker vaginans koppling till hjärnan och var de undersökt kvinnan sexualitet delvis med hjälp av hon-råttor.

Min första instinkt är att det är felfelfel. Man borde inte utnyttja djur för människans fördel. Sminkindustrins vidrighet behöver jag knappast ta upp. Men hur tänker jag då om undersökningarna kan rädda liv, även djurliv? Alla livsviktiga vaccin och mediciner? Finns det inget annat alternativ? Finns det ingen annan utväg än att försöka på ett levande djur? Varför är i sådant fall människan mer värd? I boken sätter författaren vikt vid att försäkra om att råttorna inte tar skada och att vid alla försök 'återställs' råttan till det normala. Men om råttan inte tar skada, varför kan man inte pröva på människan? Varför kunde man inte spruta i naloxone i en oskuld kvinna för att se hur det påverkar hennes sexlust istället för naïv (oskuld) hon-råtta om det nu är ett ofarligt test? Vart går gränsen för "livsviktiga undersökningar" och utnyttjandet av oskyldiga djur som praktiskt nog inte kan uttrycka en åsikt? Jag kom inte fram till någon absolut åsikt under de 100km jag satt i bussen och inte heller nu. Vad tycker ni?

ps. Visste ni att alla hon-däggdjur har klitoris och föredrar sex var klitorisen stimuleras?


edit:
En annan sak kring ämnet jag funderat på är användningen av fejkpäls och fejkdjurmönster (leopardstights t.ex). Fastän det är fejk och ingen kommit till skada och industrin inte går på vinst så är jag personligen tveksam till användningen. Jag känner att jag inte vill att folk skall tro att det är äkta och att jag stöder det. Jag vill inte att trendsättare skall notera och komma ut med att det är trendigt med päls. Men jag vet inte om jag funderar det för långt. Grejen är ju den att skulle man aldrig använt äkta päls skulle inte det finnas någon laddning i fejkpäls. Det är ju bara plaststrån. Och snyggt runt halsen. Men ändå tog jag bort kragen från kappan fastän det var fejk. Svårt..

(Jag dömer ingen som loppisfyndat, hittat eller ärvt äkta päls)

Inga kommentarer: